اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

سه شنبه 2 اسفند 1401

خشکی و خارش پوست

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

4

خشکی و خارش پوست

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه ضربان 1 اسفند شبکه سلامت سیما، نجمه السادات عاطفی، متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص خشکی و خارش پوست به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که خشکی پوست مشکل بسیار شایعی است که به احساس نامطلوب زبری، تیرگی، پوسته پوسته شدن و در نهایت ترک های پوستی، قرمزی و اگزمای همراه با خارش شدید است، گفته میشود.

عاطفی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از افراد پوست خشک دارند؟ گفت: چربی پوست به علت وجود لیپیدهایی(چربی‌هایی) است که در سطح شاخی پوست وجود دارند، این چربیها با جذب آب رطوبت پوست را تامین می کنند، مقداری از چربی پوست نیز از ترشح غدد سباسه (که با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند) تامین می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری ها می توانند باعث خشکی پوست شوند؟ گفت: یکی از دلایل مهم خشکی پوست ژنتیک است در این افراد پوست به حدی خشک می‌شود که شبیه فلس ماهی میگردد، وی همچنین به علل آتوپیک و حساسیتی که از دیگر دلایل خشکی و اگزمای پوست می‌باشد، اشاره کرد و گفت: این بیماری ژنتیکی است و از والدین به کودکان به ارث میرسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از علل دیگری چون: آب و هوای سرد و خشک، گرم و خشک، آفتاب شدید، شستشوی مکرر با مواد شوینده (بخصوص شوینده های قلیایی که اثر پاک کنندگی بیشتری بر چربی های پوست دارند) را جزوه دیگر عوامل تاثیر گذار در خشکی پوست دانست.

وی افزود: شستشوی زیاد با آب و صابون و یا استفاده از مواد الکلی در دوران کرونا باعث افزایش میزان خشکی بیشتر پوست در افراد شد. همچنین قرار گرفتن مستقیم پوست در برابر اشعه uv آفتاب، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر خشکی پوست افراد است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا داروها می‌توانند بر میزان خشکی پوست تاثیر بگذارند؟ گفت: بله بسیاری از داروها از جمله راکوتان که از داروهای درمان های پوستی است، باعث خشکی شدید پوست می شود، همچنین پایین آورنده های چربی خون (استاتین ها) و داروهای پایین آورنده فشار خون می‌توانند باعث خشکی پوست شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بیماری های داخلی از جمله دیابت، مشکلات کلیوی و کم کاری تیروئید می توانند باعث خشکی شدید و خارش پوست شوند، همچنین خشکی و خارش پوست در بیمارانی که تحت دیالیز قرار دارند، جزو عوارض احتمالی است.

کارشناس برنامه ادامه داد: خوردن میزان کافی آب از دهیدراته شدن پوست و کم آبی آن جلوگیری می‌کند، همچنین به بعضی از انواع روغن ها مانند: روغن گل مغربی که در کاهش عوارض این بیماری تاثیرگذار است، اشاره کرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که پوست خشک دارند با درمان های پزشکی موقت بهبود کامل می یابند؟ گفت: خشکی پوست، سرشتی یا هورمونی است و به طور معمول نیاز به درمان های طولانی مدت دارند و با یک دوره درمان بهبودی حاصل نمی‌شود بلکه باید به طور مداوم از چرب کننده ها استفاده کنند.

عاطفی در پاسخ به این سوال که به افرادی که پوست خشک دارند چه توصیه ای دارید؟گفت: بهترین راهکار برطرف کردن پوست خشک، استفاده از مرطوب کننده هایی است که معمول ترین آنها وازلین است وی یادآوری کرد: بچه‌های آتوپیک و یا افرادی که مدام با شوینده ها سر و کار دارند باید بلافاصله بعد از شستشو، پوست را توسط مرطوب‌کننده‌ها چرب کنند.

این متخصص پوست و مو تاکیدکرد: خشک کردن پوست بدن با سشوار کار صحیحی نیست و بهترین کار برای خشک کردن پوست، استفاده از حوله خشک است وی ادامه داد: استفاده از مرطوب کننده‌های مانند: وازلین ترکیبات اوسرین، گلیسیرین و اوره باعث مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود.

عاطفی در پاسخ به این سوال که افرادی که پوست خشک دارند، باید از چه صابون هایی استفاده کنند؟ گفت: صابون هایی که PH قلیایی دارند، بدترین انتخاب محسوب می شوند اما صابون های اسیدی با PH= ۴ برای پوست های مبتلا به اگزما بهترین گزینه محسوب می شود.

وی ادامه داد: صابونهای کرمدار که تحت عنوان Pan شناخته می‌شوند مناسب استفاده در پوست های خشک می باشند.

همچنین یادآور شد: صابون مایع برای این افراد سودمند نیست بلکه باید از شوینده‌های کرمی(Pan) استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از روغن های گیاهی در برطرف کردن خشکی پوست موثر است؟ گفت: انواع روغن ها برای خشکی پوست بسیار مفیدند به شرط آنکه بر سطح پوست مالیده شوند به طور مثال: روغن گل بنفشه با خاصیت ضد التهابی که دارد برای برطرف کردن خشکی پوست مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در فرد با تغذیه نرمال و بدون اختلال جذب، خوردن هیچگونه ویتامین یا مکملی نیاز نیست البته گاهی خوردن روغن گل مغربی و یا مصرف امگا ۳ و حتی پروبیوتیک ها در مرطوب نگه داشتن پوست تاثیر گذارند. همچنین یادآور شد: کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ایجاد خشکی پوست در افراد گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رنگ کردن مو باعث خشکی پوست می شود؟ گفت: بله اکسیدان ها و یا موادی که در ترکیبات کراتینه کردن و وجود دارند باعث خشکی پوست و مو می‌شوند این افراد با استفاده از روغن آرگان می‌توانند به بهبود کیفیت موی خود کمک کنند. وی ادامه داد: استفاده از سشوار با حرارت بالا و یا استفاده از اتوی مو نیز باعث خشکی پوست و مو می گردد.

نجمه سادات عاطفی خشکی پوست در دوران یائسگی را به دلیل کاهش هورمون ها و همچنین کاهش غدد سباسه پوست دانست، وی یادآور شد: افراد سالمندی که تنها زندگی می کنند بیشتر مبتلا به خشکی پوست می شوند.

وی در پاسخ به این سوال: آیا افرادی که پوست خشک دارند زودتر چین و چروک پوست پیدا می کنند؟ گفت: بله، خشکی پوست می تواند باعث چین و چروک زودتر پوست افراد شود، برعکس در افرادی که در پوست آنها غدد سباسه بیشتری وجود دارد دیرتر چین و چروک ایجاد می شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف