اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 6 اسفند 1401

مراقبت و بهداشت مو

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت۹ بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش میشود.

1

مراقبت و بهداشت مو

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت۹ بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش میشود.

در برنامه مادر کودک 3 اسفند شبکه سلامت سیما، مهدی قیصری متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مراقبت و بهداشت مو به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه مو را به ساقه یک درخت تشبیه کرد که دارای مغز (کورتکس) و پوسته (کوتیکول) می باشد سطح ساقه مو حالت فلس فلس دارد و یکنواخت نیست، وی گفت: مو بافت مرده ای است که مراقبت از آن بسیار مهم است، زیرا در صورت آسیب دیدن قابل ترمیم نیست.

قیصری مراقبت از مو را شبیه به مراقبت از پوست دانست و گفت: اولین قدم مراقبت پاک کردن آلودگی ها از سطح مو است، این آلودگی‌ها یا از محیط و یا از سطح پوست (چربی و عرق) بر روی مو قرار میگیرند.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: جنس مو از طریق ژنتیک منتقل می شود و قابل تغییر نیز نمی باشد، تراکم، ضخامت و حالت مو از طریق ارث به فرزند منتقل میشود، حالت موها نیز به سطح مقطع مو ارتباط دارد، موی صاف سطع مقطع گرد دارد و هر چه به سمت بیضی برود مو به حالت وز نزدیکتر میشود‌.

قیصری جنس موها را به انواع چرب، خشک و معمولی تقسیم بندی کرد و گفت: هرچه ترشحات پوست سر بیشتر باشد موها چرب تر و هر چه این ترشحات کمتر باشد موها خشک تر خواهد بود، موهای خشک بیشتر در معرض آسیب قرار دارد..

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که اولین اصل مراقبت از موها، پاک کردن موها از آلودگی است افزود: در صورت داشتن موهای خشک باید از موادی استفاده کنیم که سطح مو را مانند یک غلاف بپوشاند تا از عوامل محیطی حفظ شود. (نرم کننده، ماسک مو و سرم مو)

قیصری در خصوص انتخاب شامپوها گفت: شامپو ها باید متناسب با نوع موها، مخصوص موهای چرب، موهای خشک و موهای معمولی انتخاب شوند وی همچنین یادآور شد: افرادی که موهای رنگ شده دارند برای جلوگیری از خشکی موها می توانند از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شامپو برای شستن تارهای مو نیست و تنها پوست سر را شستشو میدهد زیرا پوست سر محل تجمع آلودگی است و تآکید کرد: با قرار دادن مقداری شامپو روی پوست سر، آن را شستشو دهید، وی تأکید کرد: موها را با شامپو ماساژ ندهید زیرا قرار گرفتن کف شامپو روی موها به تنهایی کافی است.

قیصری ادامه داد: برعکس شامپو ها، نرم کننده ها و ماسک های مو برای حفاظت از ساقه مو استفاده می‌شوند و متذکر شد: این مواد را تنها به موها بمالید و از تماس این مواد به کف سر خودداری کنید.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا تغییر دادن حالت مو به آنها آسیب می رساند؟ گفت: فر کردن یا کراتینه کردن، باعث آسیب به مو می شود اما اگر توسط افرادی که تخصص این کار را دارند انجام شود، میزان آسیب کمتر خواهد بود.(کراتینه کردن مو باعث شکسته شدن باندهای شیمیایی موجود در کراتین مو وایجاد شکنندگی و موخورره در موها میشود)

قیصری در پاسخ به این سوال که رنگ کردن مو چه اثری بر موها دارد؟گفت: رنگ های شیمیایی با داشتن هیدروژن پروکساید موها را به شدت خشک می کند و حتی باعث سوختگی مو میشود، وی توصیه کرد: تا حد امکان از رنگ‌هایی که نزدیک به رنگ موی خودتان است استفاده کنید و از مصرف رنگ‌های خیلی روشن پرهیز کنید.

کارشناس برنامه یادآور شد: وقتی مو تحت حرارت قرار میگیرد باندهای شیمیایی موجود در کراتین مو شکسته میشود و به مو آسیب وارد می شود، به همین دلیل افراد را به استفاده کمتر از این وسایل(سشوار و اتوی مو) توصیه کرد.

قیصری افزود: به هر دلیلی که موها آسیب ببیند ( حرارت ، خشکی زیاد، مواد شیمیایی) ساقه مو نیز آسیب میبیند و مو دچار موخوره میشود وی افزود: هیچ درمانی به جز کوتاه کردن مو بر درمان موخوره مؤثر نیست.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف