اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 27 اسفند 1401

پیشگیری از حوادث و سوانح جاده‌ای

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

1

پیشگیری از حوادث و سوانح جاده‌ای

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک 23 اسفند شبکه سلامت سیما، کمال بصیری، متخصص طب اورژانس در خصوص پیشگیری از حوادث و سوانح جاده‌ای به گفتگو پرداخت .

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که حوادث ترافیکی شامل چه مواردی است؟ گفت: حوادث ترافیکی که به عنوان تصادفات شناخته می‌شوند، شامل یکسری آسیب‌هایی است که ناشی از حمل و نقل های بین جاده ای و ترددهای عابرین با وسایل نقلیه اعم از دوچرخه، موتور، اتومبیل و ماشین های سنگین اتفاق می افتد، او واژه تصادف را اشتباه دانست و گفت: یک سانحه رانندگی یک اتفاق قابل ارزیابی و پیشگیری است به همین دلیل به کارگیری کلمه تصادف صحیح نیست.

بصیری گفت : سه عامل مهم در یک حادثه جاده‌ای دخیل هستند: اول عوامل مربوط به راننده مانند: هوشیاری و عدم خواب آلودگی ، تشخیص سرعت و شتاب مناسب، دید خوب به اطراف و نشانه های جاده ای و ...، دانست.

وی ادامه داد: دومین عامل حوادث جاده ای مربوط به خود خودرو است که شامل: ایمنی خودرو، شتاب خودرو، تجهیزاتی مانند ایربگ و همچنین ایمنی و استحکام بدنه خودرو می باشد.

امینی سومین عامل حوادث و سوانح جاده ای را عوامل محیطی بر شمرد که مهمترین آن جاده است، اینکه جاده های امن ساخته شده و اصول مهندسی راه در آن رعایت شده باشد؟ آیا جاده از آسفالت سالم و ایمنی برخوردار است؟ و در شرایط دمایی مختلف ایمنی دارد، نور جاده چگونه است؟ آیا نشانه های جاده‌ای مناسبی در دو طرف جاده نصب شده است.

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: در سوانح رانندگی جاده ای از مرگ و میرها نگرانیم، مرگ و میر هایی که فوری در صحنه اتفاق می افتد و مرگ های تاخیری پس از تصادفات که با معلولیت های دائمی افراد همراه است و اینکه چه سال هایی از عمر فرد را درگیر خود می کند( در واقع ما قله یخی را که روی آب قرار دارد می بینیم و از بدنه زیر آب آن غافلیم)

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چه عواملی در خودرو باعث به وجود آمدن حوادث می‌شود؟ گفت: خودروها بر اساس کاربری های متفاوتی طراحی می شوند: بعضی از خودروها تنها توانایی عملکرد داخل شهری را دارند، افراد نباید از خودروی خود بیش از شرایط استاندارد طراحی شده برای این وسیله انتظار داشته باشند، وی ادامه داد: قبل از هر چیز باید به شرایط خودرو و ظرفیت آن توجه کرد و بیش از ظرفیت به آن تحمیل نکنیم.

امینی تاکید کرد: راننده باید قبل از سفر آگاهی و شناخت کامل از جاده و خصوصیات آن را داشته باشد(پیچ های خطرناک را بشناسد و در صورت نبودن علائم و تابلوهای رانندگی در جاده، قبل از سفر اطلاعات کامل جاده را جویا شده باشد)

این استاد دانشگاه افزود: افراد باید به محدودیت های خود به عنوان یک راننده آگاه باشند و شرایط مختلف نور، دما و...، را مد نظر قرار دهند و حداقل استانداردهای لازم برای رانندگی را داشته باشند.

وی ادامه داد: راننده به محض احساس خواب آلودگی با کاهش ادراک محیطی روبرو می شود، در این حالت میدان دید محدود می شود و ممکن است فاصله، شتاب و سرعت را به خوبی تشخیص ندهد، در این حالت باید به فوریت در یک مکان ایمن کنار جاده بایستد و به میزان لازم استراحت کند.

وی گفت: با توجه به آمارهای اعلام شده ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد اتفاق می افتد زیرا راننده در این زمان خسته است اما جهت استراحت اقدامی نکرده و همین مسئله باعث ایجاد تصادف می شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: خودرو، راننده و شرایط محیطی سه عامل مجزا از هم نیستند و کاملاً به هم مرتبط اند، اگر این ۳ عامل را از هم جدا کنیم نمی توانیم آنها را بخوبی مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: عوامل انسانی بطور جدی بر عوامل خودرویی هم اثرگذار است، بطور مثال: لنت ترمز با کیفیت های مختلفی وجود دارد که انتخاب درست آن توسط فرد در شرایط نامتعارف و بحرانی عملکرد متفاوتی از خود نشان میدهد، بنابر این نقش راننده در انتخاب این تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است.

کارشناس برنامه گفت: سه عامل گفته شده کف هرم قرار دارد و قسمت بالای هرم بحث قانونگذاری بر این عوامل است که میتوان گفت:حلقه مفقوده این هرم است (آیا جاده ای که ساخته ایم نقاط خطرناکی دارد، ضعف خودرو ها چیست؟)

وی ادامه داد: در طبقه سوم که چتر اصلی این هرم است: آموزش صحیح قرار دارد که قانون گذار موظف است با آموزشهای به موقع باعث کاهش میزان قابل توجهی از حوادث جاده ای گردد.

امینی با آرزوی صحت و سلامتی برای همه مسافران نوروزی تاکید کرد: قبل از سفر تمام موارد گفته شده را در نظر بگیرید تا انشالله با نشاط و سلامتی سفر ایمنی را تجربه کنید.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف