پیشگیری از حوادث و سوانح جادهای
برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.
در برنامه مادر کودک 23 اسفند شبکه سلامت سیما، کمال بصیری، متخصص طب اورژانس در خصوص پیشگیری از حوادث و سوانح جادهای به گفتگو پرداخت .
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که حوادث ترافیکی شامل چه مواردی است؟ گفت: حوادث ترافیکی که به عنوان تصادفات شناخته میشوند، شامل یکسری آسیبهایی است که ناشی از حمل و نقل های بین جاده ای و ترددهای عابرین با وسایل نقلیه اعم از دوچرخه، موتور، اتومبیل و ماشین های سنگین اتفاق می افتد، او واژه تصادف را اشتباه دانست و گفت: یک سانحه رانندگی یک اتفاق قابل ارزیابی و پیشگیری است به همین دلیل به کارگیری کلمه تصادف صحیح نیست.
بصیری گفت : سه عامل مهم در یک حادثه جادهای دخیل هستند: اول عوامل مربوط به راننده مانند: هوشیاری و عدم خواب آلودگی ، تشخیص سرعت و شتاب مناسب، دید خوب به اطراف و نشانه های جاده ای و ...، دانست.
وی ادامه داد: دومین عامل حوادث جاده ای مربوط به خود خودرو است که شامل: ایمنی خودرو، شتاب خودرو، تجهیزاتی مانند ایربگ و همچنین ایمنی و استحکام بدنه خودرو می باشد.
امینی سومین عامل حوادث و سوانح جاده ای را عوامل محیطی بر شمرد که مهمترین آن جاده است، اینکه جاده های امن ساخته شده و اصول مهندسی راه در آن رعایت شده باشد؟ آیا جاده از آسفالت سالم و ایمنی برخوردار است؟ و در شرایط دمایی مختلف ایمنی دارد، نور جاده چگونه است؟ آیا نشانه های جادهای مناسبی در دو طرف جاده نصب شده است.
این متخصص طب اورژانس ادامه داد: در سوانح رانندگی جاده ای از مرگ و میرها نگرانیم، مرگ و میر هایی که فوری در صحنه اتفاق می افتد و مرگ های تاخیری پس از تصادفات که با معلولیت های دائمی افراد همراه است و اینکه چه سال هایی از عمر فرد را درگیر خود می کند( در واقع ما قله یخی را که روی آب قرار دارد می بینیم و از بدنه زیر آب آن غافلیم)
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چه عواملی در خودرو باعث به وجود آمدن حوادث میشود؟ گفت: خودروها بر اساس کاربری های متفاوتی طراحی می شوند: بعضی از خودروها تنها توانایی عملکرد داخل شهری را دارند، افراد نباید از خودروی خود بیش از شرایط استاندارد طراحی شده برای این وسیله انتظار داشته باشند، وی ادامه داد: قبل از هر چیز باید به شرایط خودرو و ظرفیت آن توجه کرد و بیش از ظرفیت به آن تحمیل نکنیم.
امینی تاکید کرد: راننده باید قبل از سفر آگاهی و شناخت کامل از جاده و خصوصیات آن را داشته باشد(پیچ های خطرناک را بشناسد و در صورت نبودن علائم و تابلوهای رانندگی در جاده، قبل از سفر اطلاعات کامل جاده را جویا شده باشد)
این استاد دانشگاه افزود: افراد باید به محدودیت های خود به عنوان یک راننده آگاه باشند و شرایط مختلف نور، دما و...، را مد نظر قرار دهند و حداقل استانداردهای لازم برای رانندگی را داشته باشند.
وی ادامه داد: راننده به محض احساس خواب آلودگی با کاهش ادراک محیطی روبرو می شود، در این حالت میدان دید محدود می شود و ممکن است فاصله، شتاب و سرعت را به خوبی تشخیص ندهد، در این حالت باید به فوریت در یک مکان ایمن کنار جاده بایستد و به میزان لازم استراحت کند.
وی گفت: با توجه به آمارهای اعلام شده ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد اتفاق می افتد زیرا راننده در این زمان خسته است اما جهت استراحت اقدامی نکرده و همین مسئله باعث ایجاد تصادف می شود.
این استاد دانشگاه یادآور شد: خودرو، راننده و شرایط محیطی سه عامل مجزا از هم نیستند و کاملاً به هم مرتبط اند، اگر این ۳ عامل را از هم جدا کنیم نمی توانیم آنها را بخوبی مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: عوامل انسانی بطور جدی بر عوامل خودرویی هم اثرگذار است، بطور مثال: لنت ترمز با کیفیت های مختلفی وجود دارد که انتخاب درست آن توسط فرد در شرایط نامتعارف و بحرانی عملکرد متفاوتی از خود نشان میدهد، بنابر این نقش راننده در انتخاب این تجهیزات از اهمیت زیادی برخوردار است.
کارشناس برنامه گفت: سه عامل گفته شده کف هرم قرار دارد و قسمت بالای هرم بحث قانونگذاری بر این عوامل است که میتوان گفت:حلقه مفقوده این هرم است (آیا جاده ای که ساخته ایم نقاط خطرناکی دارد، ضعف خودرو ها چیست؟)
وی ادامه داد: در طبقه سوم که چتر اصلی این هرم است: آموزش صحیح قرار دارد که قانون گذار موظف است با آموزشهای به موقع باعث کاهش میزان قابل توجهی از حوادث جاده ای گردد.
امینی با آرزوی صحت و سلامتی برای همه مسافران نوروزی تاکید کرد: قبل از سفر تمام موارد گفته شده را در نظر بگیرید تا انشالله با نشاط و سلامتی سفر ایمنی را تجربه کنید.