اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 15 مهر 1402

نارسایی قلبی

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما تکتم علیرضایی، متخصص قلب و عروق و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص نارسایی قلبی و پیشگیری از آن به گفتگو پرداخت.

1

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که نارسایی قلبی چیست؟، گفت: زمانی که قلب نتواند نیاز بافت‌های بدن به اکسیژن را تامین کند، فرد مبتلا به نارسایی قلبی است که دو عامل در ایجاد آن مؤثرند: یا عضله قلب ضعیف است و نمی‌تواند به خوبی خون را به اندام‌ها پمپاژ کندو یا عضله قلب مشکلی ندارد بلکه قلب در مرحله استراحت دچار مشکل است، یعنی قلب نمی‌تواند در زمان استراحت پر از خون شود(وی افزود: نارسای قلبی همیشه به معنای ضعیف بودن قلب در پمپاژ خون نیست و از طرفی ابتلای به نارسایی قلبی نیز به معنای این نیست که قلب نمی‌تواند به خوبی کار خود را انجام دهد)

علیرضایی ادامه داد: برای ایجاد نارسایی قلب سال‌ها وقت لازم است، اگر فردی در حال حاضر مبتلا به نارسایی قلبی نیست اما در معرض عوامل ایجاد کننده به نارسایی قلبی قرار دارد، باید از همین امروز تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند. وی افزود: بی تحرکی و استفاده از غذاهای ناسالم باعث شیوع بیشتر این بیماری در دنیا شده است. متاسفانه آمار این بیماری بین جوانان افزایش یافته است و هرچه سن ابتلا به سکته قلبی پایین تر باشد،به همان نسبت نارسایی قلبی نیز شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

کارشناس برنامه کاردیومیوپاتی‌ها را از جمله علل اصلی ایجاد کننده این بیماری دانست و افزود: عفونت‌ها به خصوص عفونت‌های ویروسی مانند: کرونا و حتی ابتلا به آنفولانزا میتواند به عضله قلب آسیب برساند که منجر به نارسایی قلبی می‌شود.( متاسفانه در دوران کرونا، بیماران جوان ۱۸ الی ۲۰ ساله پس از گذشت یک ماه از ابتلا به کرونا، با علائمی چون: تنگی نفس و ضعف و بی‌حالی شدید به درمانگاه مراجعه می‌کردند که در بررسی‌های بیشتر، تشخیص کاردیومیوپاتی حاصل از بیماری ویروسی کووید گذاشته می‌شد)

این استاد دانشگاه، بیماری‌های عروق کرونر قلب را از دیگر علل ابتلا به نارسایی قلبی دانست و گفت: اگر عروق قلب به هر دلیلی (از جمله رسوب چربی در عروق) تنگ شوند، می‌تواند به بروز نارسایی قلبی منجر شود. وی افزود: اگر گرفتگی عروق کرونر به صورت ناگهانی باشد منجر به سکته حاد قلبی می‌شود که تقریباً به دنبال سکته قلبی حاد، درجاتی از نارسایی قلبی ایجاد خواهد شد. او گفت: اگر گرفتگی عروق قلبی به صورت مزمن و قدیمی باشد، ممکن است به عضله قلب آسیب نرسد زیرا عروق جانبی ایجاد شده (عروق کولترال ایجاد شده بعد از ۵۰ سالگی) تغذیه عضله قلب را به عهده می‌گیرند.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: از دیگر علل ایجاد کننده نارسایی قلب، فشار خون بالا است، در افرادی که فشار خون مزمن و درمان نشده دارند: عضله قلب وارد مرحله نارسایی میشود. از علل دیگر، مشکلات دریچه قلب است، دریچه‌ها مسئول عبور خون بین حفرات قلب و یا بین حفره و عروق قلب هستند، اگر دریچه‌های قلب دچار تنگی و یا نارسایی باشند، قلب دچار نارسایی می‌شود.
متاسفانه بیماری روماتیسم قلبی در کشور ریشه کن نشده است و در صورت ابتلا به گلودرد چرکی درمان نشده، میکروب باعث آسیب به دریچه‌های قلب می‌شود که در سنین بالاتر به صورت تنگی و یا نارسایی قلب، بروز میکند.

این متخصص قلب افزود: مصرف کنندگان الکل، مسمومیت با بعضی از مواد مخدر از جمله: هروئین، کوکائین و آنفتامین نیز باعث نارسایی قلبی فوق العاده پیشرفته در افراد می‌شود.(در مصرف کنندگان کوکائین و آمفتامین احتمال بروز سکته حاد قلبی وجود دارد) همچنین بیماری‌هایی مانند پرکاری و کم کاری تیروئید از جمله علل ایجاد کننده نارسایی قلبی محسوب میشوند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به نارسایی قلبی با چه علائم و نشانه‌هایی به پزشک مراجعه می‌کنند گفت:
نارسایی قلبی با تنگی نفس خصوصاً تنگی نفسی که در حین خوابیدن و دراز کشیدن است به پزشک مراجعه میکنند که زنگ خطر بسیار مهم به نفع این بیماری است. علامت دیگر تورم به خصوص در ناحیه ساق و مچ پا است. از جمله علامی دیگر ضعف و خستگی مفرط است، فرد بیان می‌کند: که حتی توانایی انجام کارهای روزمره را ندارد.

کارشناس برنامه، گرفتن یک شرح حال خوب، یک معاینه بالینی و در ادامه انجام اکوکاردیوگرافی توسط متخصص قلب را برای تشخیص نارسایی قلبی ضروری دانست. 

علیرضایی توصیه کرد: افراد باید از عوامل ایجاد کننده نارسایی قلبی  از جمله: بیماری دیابت، فشار خون ،مصرف سیگار و دخانیات، مصرف الکل، چاقی و....، دوری کنند و با داشتن سبک زندگی سالم (تغذیه درست، تحرک کافی، مدیریت استرس و دوری از عوامل ایجاد کننده اینگونه آسیب ها) از زمینه سازهای ایجاد کننده این بیماری جلوگیری کنند. 

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف