اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 17 مهر 1402

بیماری‌های سیستم عصبی جنین در دوران بارداری

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما بهنام صفرپور متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ تخصصی سر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بیماری‌های سیستم عصبی جنین در دوران بارداری به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که مغز و نخاع در چه سنی از دوران بارداری در جنین تشکیل می‌شوند؟، گفت: سه لایه جنینی اکتودرم، مزودرم و آندودرم در جنین وجود دارند، که کلیه بافتهای بدن جنین توسط این سه لایه ایجاد میشوند، بافت عصبی مرکزی (CNS) از لایه اکتودرم ساخته میشود و در طی ۴الی۵ هفتگی جنین، به لوله عصبی تبدیل میشود، قسمتی از لوله عصبی به مغز و قسمت دیگر به نخاع تبدیل می‌شود، که در طی هفته های جنینی و حتی تا بعد از تولد، تکامل پیدا میکنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: علت تجویز قرص اسید فولیک، از چند ماه قبل از بارداری این است که: به رشد سیستم عصبی در جنین کمک می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که در چه صورتی احتمال آسیب به سیستم عصبی جنین وجود دارد؟، گفت: یک سری از داروهای ضد تشنج در بارداری ممنوعیت مصرف دارند( سدیم والپارات) زیرا باعث ایجاد ناهنجاری‌های عصبی در جنین مانند: لب شکری، کام شکری و....، میگردد، حتی کم توجهی و بیش فعالی کودک، می‌تواند به دنبال مصرف این دارو در بارداری ایجاد شود. البته اگر مادر از بارداری خود مطلع نباشد و قرص سدیم والپارات استفاده کرده باشد، با احتمال ۱۰ الی ۱۵ درصد با اختلالات عصبی در جنین همراه است که دیگر نیازی به تعویض این دارو نیست.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: در صورتی که مادر مبتلا به بیماری صرع، متوجه بارداری شود به هیچ عنوان نباید داروهای ضد تشنج خود را قطع و یا کم کند، بلکه سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب خود مراجعه کند تا در خصوص تعویض و یا ادامه داروهایش، مطمئن شود. وی افزود:در دوران بارداری میزان حجم خون افزایش می‌یابد، درنتیجه سطح سرمی داروها کاهش پیدا می‌کند و پزشک برای حفظ سطح سرمی داروها، مجبور به افزایش دوز داروها خواهد بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال، که چه زمانی برای مادر مبتلا به صرع، مناسب بارداری است؟، گفت: نیازمند چند فاکتور مهم برای بارداری ایمن این مادران هستیم، از جمله: حداقل ۹ ماه اخیر هیچ حمله تشنجی نداشته باشد، اگر دارای ضد تشنج استفاده می‌کند، حتماً به داروهایی که در دوران بارداری ایمن هستند تغییر پیدا کند و همچنین قبل از بارداری سطح خونی داروها را چک کنیم تا در صورت کاهش سطح سرمی دارو ها در حین بارداری، بتوانیم میزان داروها را افزایش دهیم.

صفرپور در پاسخ به این سوال، که بانوان مبتلا به صرع در طی بارداری نیاز به مصرف چه مکمل یا دارویی دارند؟، گفت: برای این افراد ( حتی باردار سالم ) توصیه به مصرف روزانه مکمل اسید فولیک است. وی بی‌خوابی را از عوامل خطر بسیار مهم، برای بروز تشنج، دانست، همچنین استرس، خستگی، گرسنگی، نور زیاد صفحه موبایل و مانیتور را از دیگر عوامل بروز تشنج در این افراد نام برد. وی مصرف بیش از حد قهوه و مصرف سیگار و الکل را جزو فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر بروز تشنج دانست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مادران باردار به خصوص در طی ماه‌های آخر بارداری، با اختلال خواب مواجه می‌شوند و توصیه کرد: با رعایت بهداشت خواب که شامل: ترک چرت زدن روزانه، عدم مصرف چای و قهوه در ساعت پایانی روز و عدم استفاده زیاد از صفحات موبایل است، به بهداشت خواب خود کمک کنند و هرگز از داروهای خواب آور استفاده نکنند. ( اکثر داروهای خواب آور از جفت رد می‌شوند و به جنین آسیب می‌رسانند)

صفر پور در پاسخ به این سؤال که آیا ابتلا به بیماری صرع و تشنج ارثی است؟، گفت: بیماری صرع، چند عاملی (مولتی فکتریال) است و در صورت ابتلا پدر، به احتمال ۴ درصد نوزاد مبتلا می‌شود و اگر مادر مبتلا به صرع باشد، کمتر از ۱۰ درصد احتمال ابتلا نوزاد به بیماری صرع وجود دارد.

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف