اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

سه شنبه 7 آذر 1402

سنگ های کلیه

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما فاطمه گیتی نورد، متخصص کلیه مجاری ادرار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره ی، باورهای درست و نادرست در خصوص سنگ های کلیه به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که، متاسفانه ایجاد سنگ‌های سیستم ادراری فوقانی (کلیه ها و حالب‌ها) با توجه به سبک زندگی در دهه‌های اخیر، شیوع بیشتری پیدا کرده است، افزود: زمانی که اجزای تشکیل دهنده سنگ دفع بیشتری از کلیه‌ها پیدا کنند، از حالت محلول خارج می‌شوند، به و ضعیت فوق اشباع می‌رسند، رسوب می‌کنند و تشکیل سنگ می‌دهند.

وی ادامه داد: دفع بیش از حد مواد تشکیل دهنده سنگ ها،  از علل اصلی ایجاد سنگ‌های کلیه محسوب می‌شوند. همچنین گفت: تشکیل سنگ‌های دستگاه ادراری علل متعددی دارند، اما همگی از دو مکانیزم تبعیت می‌کنند: یا مواد تشکیل دهنده سنگ،  از کلیه‌ها بیشتر دفع می‌شوند و یا تولید مهار کننده‌های تشکیل سنگ، کاهش می‌یابد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین نوع سنگ‌های کلیوی کدامند؟، گفت: سنگ‌های کلسیمی به ویژه کلسیم اگزالات، از شایع‌ترین نوع سنگ‌های کلیوی به شمار می‌روند. وی مجموعه زیادی از عوامل، از جمله: علل ژنتیک، رژیم غذایی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی و کاهش مصرف مایعات را از دلایل ایجاد سنگ های کلیه دانست. همچنین افزود: هرچه میزان مصرف مایعات کمتر باشد، غلظت مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار بیشتر و در نتیجه احتمال تولید سنگ بیشتر خواهد بود.

میهمان برنامه یکی از راه‌های بسیار مهم پیشگیری از سنگ‌های کلیه را، مصرف به اندازه مایعات دانست، به طوری که غلظت مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار به حد رسوب نرسد. وی افزود: در یک فرد میزان نیاز به مایعات در شرایط و زمان‌های مختلف متفاوت است، اما به طور متوسط نیاز روزانه یک فرد به مایعات، که از طرق مختلف (از جمله: میوه‌های آبدار, انواع غذاهای آبدار و نوشیدن مایعات) تامین میشود را، ۲/۵ لیتر ذکر کرد.


این فوق تخصص کلیه مجاری ادرار گفت: یک باور غلط در بین مردم شایع است: که مصرف لبنیات را باعث افزایش سنگ کلیه می‌دانند، وی گفت: این باور کاملاً غلط است، به طوری که کلسیم موجود در لبنیات از رسوب اگزالات در کلیه جلوگیری میکند. برعکس افرادی که مطلقاً مصرف لبنیات ندارند، بیشتر در معرض خطر سنگ‌های کلیه به خصوص از نوع کلسیم فسفاتی هستند. بنابراین در این بیماران به هیچ عنوان توصیه به عدم مصرف لبنیات نخواهد شد.

کارشناس برنامه ادامه داد: مصرف کلسیم و ویتامین D در افرادی که با کمبود این مواد مواجهند، به هیچ وجه باعث افزایش ریسک سنگ‌سازی نمی‌شود. همچنین گفت: استفاده از مکمل ویتامین سی، به عنوان ویتامین بدون ضرر در بین مردم شناخته شده است، در صورتی که مصرف بیش از نیاز آن در بدن، با افزایش میزان سنگ‌های کلسیم اگزالاتی همراه است.

فاطمه گیتی نورد یادآوری کرد: افرادی که بیشتر انرژی مورد نیاز بدن خود را از پروتئین و چربی‌ها دریافت می‌کنند و مصرف انواع هیدرات‌های کربن را حذف کردند، بیشتر مستعد سنگ‌سازی هستند. وی به افراد توصیه کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم متعادل و متنوع، برای پیشگیری از بروز سنگ‌های کلیوی ضروری است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا همه کسانی که سنگ کلیه دارند، علامت‌دار و متوجه سنگ کلیه خود می‌شوند؟، گفت: خیر، تنها زمانی که سنگ انسداد ایجاد کند و مسیر جریان ادرار را ببندد و به دنبال آن، باعث کشتیگی کپسول کلیه شود، با ایجاد درد در کلیه ها و مراجعه به پزشک، متوجه سنگ کلیه خود میشود

میهمان برنامه یادآور شد: برخلاف تصور عامه، ماء الشعیر جزو مایعاتی است در ایجاد سنگ کلیه‌ نقش موثری دارد و تنها در زمانی که سنگ کلیه در فاز دفع قرار داشته باشد، با تولید ادرار بیشتر به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامتی شیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف