اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 25 آذر 1402

تغذیه در بیماری‌های کبدی

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما آزیتا حکمت‌دوست متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص «تغذیه در بیماری‌های کبدی» به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که کبد چرب، شایع‌ترین بیماری کبدی است، گفت: نوع تغذیه در ایجاد و همچنین درمان کبد چرب، نقش بسیار موثری دارد. افرادی که در یک وعده غذایی میزان زیادی غذا دریافت می‌کنند، این کالری اضافه که به شکل انواع قندها و چربی‌ها وارد بدن می‌شود، به تری گلیسرید تبدیل و در کبد ذخیره می‌شود. این کالری اضافه در بعضی افراد نیز خود را به شکل چاقی نشان می‌دهد، این مرحله را کبد چرب غیر الکلی می‌نامیم، که به آن تظاهرات کبدی سندروم متابولیک نیز گفته می‌شود.

حکمت دوست در خصوص سندروم متابولیک گفت: افرادی که تری گلیسرید بالا، کلسترول خوب پایین، چاقی شکمی، فشار خون بالا و دیابت نوع۲ دارند، به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کبد چرب تنها با خوردن غذای چرب ایجاد می‌شود؟، گفت: خیر، به غیر از مصرف چربی‌ها، خوردن کربوهیدرات‌ها به خصوص قندهای ساده و همچنین فروکتوز، (انواع شیرینی جات و نوشیدنی‌های صنعتی) داخل کبد تبدیل به تری گلیسرید میشوند که باعث تجمع چربی در کبد خواهد شد.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: خرما دارای قند فروکتوز است و مصرف بیش از حد آن باعث ذخیره چربی در کبد می‌شود، همچنین گفت: افردی که وعده شام را نمی‌خورند و به جای آن میزان زیادی میوه مصرف می‌کنند، به تجمع چربی در کبد خود کمک کرده اند. وی توصیه کرد: میوه‌ها را دانه دانه و با فاصله مصرف کنید تا بدن با ورود حجم زیادی از فروکتوز مواجه نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در مورد مصرف سبزیجات مشکلی وجود ندارد، زیرا سبزیجات معمولاً قند و کالری ندارند و محدودیتی در مصرف آنها وجود ندارد. وی مجدداً یادآور شد: در هر وعده تنها یک عدد میوه میل کنید و به خصوص بعد از وعده های غذایی میوه نخورید، زیرا حجم زیادی قند به همراه غذا وارد بدن می‌شود و کالری اضافه، به تری گلیسرید تبدیل میشود.

میهمان برنامه در خصوص مصرف شیرینی‌ها گفت: اکثر آنها حاوی فروکتوز هستند و خوردن زیاد آنها در یک وعده، باعث ذخیره این قندها (به شکل تری گلیسرید) در کبد میشود. وی ادامه داد: مصرف هرگونه ماده غذایی، باعث فعال شدن مرکز سیری در مغز می‌شود و احساس سیری به فرد دست می‌دهد، اما با خوردن مواد غذایی حاوی فروکتوز، نه تنها احساس سیری ایجاد نمیشود، بلکه باعث ایجاد کبد چرب، دیابت و در نهایت سندروم متابولیک در فرد می‌شود.

ولی در پاسخ به این سوال که آیا آب میوه های پالپ دار، از نظر تغذیه ای مناسب هستند؟، گفت: خیر، در این آب میوه ها از شکر زیادی استفاده شده است و بسیار مضر هستند، اما از نوشابه های گاز دار بهترند، زیرا فسفات موجود در نوشابه باعث عدم جذب کلسیم می‌شود. نگهدارنده بنزوئات و همچنین گاز موجود در نوشابه ها را هم ندارند.


حکمت دوست یادآور شد: پس از ورود غذا به بدن، کالری اضافه در کبد به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود و در مواقع نیاز، تبدیل به قند ساده میشود و مورد مصرف قرار می‌گیرد، اما در افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، این اتفاق نمی افتد و این افراد هر دو الی سه ساعت باید وعده غذایی داشته باشند. در انسان عادی در هنگام خواب قندهای ذخیره شده، آهسته وارد جریان خون می‌شوند و قند خون در میزان متعادلی حفظ می‌شود، اما در افرادی که دچار سیروز کبدی هستند، این اتفاق نمی‌افتد و به جای آن پروتئین عضلات تبدیل به قند می‌شوند تا بتوانند قند خون را ثابت نگه دارند به همین دلیل، این افراد با تحلیل عضلات مواجه هستند.کارشناس برنامه به افرادی که دارای بافت فیبروز و یا سیروز در کبد خود هستند، توصیه کرد: قبل از خواب وعده کوچکی از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و برنج و یا منبعی از پروتئین ( لبنیات)  که به راحتی به قند تبدیل میشود، مصرف کنند. همچنین تاکید کرد: روزانه ورزش ملایمی مانند: پیاده‌روی داشته باشند تا عضلاتشان تحلیل نرود و در حین کاهش کالری، دریافتی منابع پروتئینی کاملی مصرف کنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چه بخوریم تا به کبد چرب مبتلا نشویم؟، گفت: کبد مانند دیگر بافت‌های بدن است، اگر در رژیم غذایی، به اندازه کافی از آنتی اکسیدان‌ها (که منبع اصلی آن سبزیجات است) استفاده کنیم، به حفاظت تمام ارگان‌های بدن از جمله کبد، کمک کرده‌ایم.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف