اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 4 دی 1402

اهمیت ریز مغذی‌ها

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما رضا همایون فر متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اهمیت ریز مغذی‌ها در برنامه غذایی روزانه به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که درشت مغذی‌ها، در ابعاد زیاد و در مصرف سوخت و ساز بدن مورد مصرف قرار میگیرند، گفت: مصرف ریزمغذی ها، در ابعاد زیر یک گرم است. انرژی تولید نمی‌کنند و به عنوان همراه، در واکنش‌ها به صورت کوفاکتور و کوانزیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای واکنش‌هایی که در درشت مغذی‌ها صورت می‌گیرد، حضور ریز مغذی‌ها ضروری است.

وی افزود: در هنگام آلودگی هوا و یا در فصل گرما که تعریق زیاد است، ممکن است تعادل ریز مغذی‌ها به هم بخورد.خوشبختانه بدن مقداری از ریز مغزی ها را بصورت ذخیره نگهداری میکند که در واقع کمبود (در مواقعی که دریافت مواد غذایی مقدور نمی‌گردد) مورد استفاده بدن قرار گیرد. همچنین گفت: درشت مغذی‌ها، مانند بنزین ماشین و ریز مغازی‌ها مانند روغن موتور عمل می‌کنند و هر دو در کنار یکدیگر، برای درست کار کردن وسیله نقلیه ضروری هستند.

این متخصص تغذیه ریز مغزی ها را به دو دسته: ویتامین ها و مواد معدنی تقسیم بندی کرد، همچنین افزود: ویتامین ها به دو دسته: محلول در چربی و محلول در آب و همچنین مواد معدنی به دو دسته پر مصرف ها و کم مصرف ها تقسیم بندی می‌شوند. در خصوص ویتامین‌ها تاکید بر ویتامینA، ویتامینD، اسید فولیک و ویتامینB12 است.

وی ادامه داد: کم اهمیت‌ترین نقش ویتامین A، نقشی است که در بینایی ایفا میکند. اگر انسان از یک سلول تبدیل به یک موجود پر سلول تمایز یافته میشود، وابسته به ویتامین A است. اگر این ویتامین موجود نباشد، هیچکدام از سلولها قابلیت تمایز یافتگی پیدا نخواهند کرد.( ویتامین D نیز در تمایز سلولی نقش دارد)

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ویتامینB12 و اسید فولیک نیز در تکثیر سلولی نقش دارند. در دوران بارداری، نوزادی و نوجوانی، که سلول‌ها در حال تکثیر هستند، این دو ویتامین از اهمیت بیشتری برخوردارند. در دوران رشد، ویتامینA و ویتامینD ، در تخصصی شدن سلولها، نقش بازی میکنند.( متاسفانه در مورد هر چهار ویتامین گفته شده بدن افراد دچار کمبود است)

این استاد دانشگاه ادامه داد: ویتامینD، تنها ویتامینی است که میتواند در بدن ساخته شود، اما با توجه به اینکه برای ساخت آن نیاز به تابش مستقیم نور خورشید به سطح پوست، بدون حضور آلودگی هوا و همچنین بدون مصرف ضد آفتاب است، توصیه میشود: مکمل ویتامینD مصرف کنید. وی در پاسخ به این سوال که ویتامین D را از کدام منابع غذایی می‌توان دریافت کرد؟، گفت: غذاهای محدودی ویتامین D دارند و افزود: زرده تخم مرغ یکی از منابع غنی ویتامین دی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد زیر ۵۰ سال به ماهی یک عدد ویتامین ۵۰۰۰۰ (D واحد) و افراد بالای ۵۰ سال به ماهی ۲ عدد از آن نیاز دارند. وی ادامه داد: ویتامینA در دو منبع گیاهی و حیوانی وجود دارد، جگر به عنوان مهم‌ترین منبع غنی حیوانی و گیاهان زرد و نارنجی رنگ را، مهمترین منابع گیاهی آن دانست. وی از کدوی حلوایی به عنوان یکی از بهترین غذاهای حاوی ویتامینA نام برد و افزود: مواد مغذی اینگونه سبزیجات با فرایند پختن راحت‌تر در دسترس بدن قرار می‌گیرند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا ویتامین ب ۱۲ در منابع غذایی گیاهی وجود دارد؟، گفت: این ویتامین در منابع غذایی گیاهی وجود ندارد و تنها منبع آن غذاهای حیوانی است. جذب این ویتامین در غذاهای حیوانی نیز در شرایط خاصی امکان‌پذیر است و معمولاً جذب خوبی ندارد. وی توصیه کرد: با توجه به اینکه کمبود ویتامین ب ۱۲ با عوامل عصبی از جمله فراموشکاری همراه است بهتر است با اندازه‌گیری به موقع این ویتامین در سالمندان، درمان مناسب کمبود آن انجام شود.

میهمان برنامه با توجه به اینکه ۲۰ درصد کودکان این جامعه با کمبود آهن مواجه هستند و آهن نیز بر رشد و تکامل حرکتی و هوشی کودکان بسیار تأثیرگذار است، بر اهمیت تامین این ریز مغذی در کودکان و نوجوانان تآکید کرد. وی افزود: غذاهای گیاهی درصد جذب آهن بسیار کمی دارند اما فاکتورهای اسیدی مانند: ویتامین C جذب آنها را بهتر می‌کند. آهن در غذاهای گوشتی به راحتی جذب میشود و باید در برنامه غذایی این گروه سنی به اندازه کافی وجود داشته باشد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که رژیم DASH، چگونه رژیمی است؟، گفت: این رژیم یکی از سالم‌ترین و بهترین رژیم‌هایی است که برای کم کردن فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا با کمتر کردن دریافت سدیم و افزایش مصرف کلسیم، پتاسیم و منیزیم، جدار عروق حالت بهتری پیدا میکند و باعث کاهش فشار خون در شخص میشود. وی ادامه داد: این رژیم می‌تواند مانند یک دارو، در کاهش فشار خون بالا تاثیرگذار باشد.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت

آخرین اخبار

«تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان خونریزی‌های مغزی جراحی‌های چاقی ویژه برنامه های شبکه سلامت در روز مادر راهکارهای پیشگیری از سوختگی در کودکان فصل دوم برنامه تلویزیونی «پنجره جمعیت» از یکشنبه 10 دی‌ماه 1402 پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز ۹ دی اهمیت ریز مغذی‌ها ویژه برنامه های شب یلدا از شبکه سلامت سیما ویژه برنامه تکیه ناشنوایان از شبکه سلامت سیما پخش زنده عمل های جراحی از شبکه سلامت سیما تغذیه در بیماری‌های کبدی توصیه‌های تغذیه ای در هنگام آلودگی هوا تعامل گسترده شبکه سلامت با انجمن‌های علمی‌ و تخصصی علوم پزشکی کشور

نظرات

مانده : (1000) حرف