اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 16 دی 1402

جراحی‌های چاقی

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمد کرمان ساروی فوق تخصصی جراحی پیشرفته درون بین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد تبلیغات نادرست در خصوص جراحی‌های چاقی به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین روش‌های جراحی‌های چاقی کدامند؟ گفت : انواع روش‌های: بای پس معده و اسلیو معده، شایع‌ترین روش‌های جراحی چاقی هستند که در حال حاضر انجام می‌شوند. وی افزود: این جراحی‌ها تنها برای کسانی انجام می‌شود که کاندید عمل باشند: یعنیBMI بالای ۳۵ یا ۴۰ داشته باشند، یا در افرادی که BMI بالای ۳۰ دارند و در عین حال به بیماری‌های مزمن غیرقابل درمان مبتلا می باشند، مانند: دیابت مقاوم به درمان، یا افرادی که با تغذیه صحیح و دارو پاسخ نمی‌گیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه چاقی معضل اصلی دنیاست و سردسته علل مرگ و میر های غیر ترومایی محسوب میشود. متاسفانه غیر از جراحی‌های چاقی، روش ‌های دیگری نیز مطرح شده‌اند که با عوام فریبی و تبلیغات کاذب در این زمینه، افراد ساده انگار را به سوی خود جذب می‌کنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چرا مردم به دنبال تبلیغات می‌گردند؟، گفت: متاسفانه اکثر افراد باور غلطی از چاقی خود دارند و مایلند بدون تحمل سختی، سریعا با روش‌های غیر علمی، لاغر شوند. وی افزود: تمامی تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی در خصوص داروهای لاغری، مورد تایید ما نیستند و اکثر این داروها حاوی مواد مخدری هستند که خوردن آنها، اثرات جبران ناپذیری بر کبد و سلامت فرد می‌گذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: هر چقدر سواد سلامت مردم بالاتر باشد، مطالبات درست‌تری از مسئولین خواهند داشت و کمتر فریب این تبلیغات را می‌خورند، خیلی اوقات با یک رژیم ساده و تغییر سبک زندگی، افراد میتوانند به نتیجه مطلوب دست یابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روش بوتاکس معده از نظر علمی مورد تایید است؟ گفت: این روش در حال حاضر یک روش تحقیقاتی است و در بهترین حالت خود ماندگاری ۶ ماهه دارد و حداکثر می‌تواند تا ماکزیمم، ۱۰ درصد وزن فرد را کاهش دهد.
در صورتی که در جراحی متابولیک انتظار می‌رود ۷۵ الی ۱۰۰ درصد وزن فرد کاهش یابد. وی متذکر شد: جراحی‌های متابولیک ماندگارترین روش‌های درمان چاقی محسوب میشوند.

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص تبلیغاتی که در فضای مجازی در رابطه با دستگاه‌های از بین برنده چربیهای بدن انجام می‌شود، چیست؟ گفت: این روشها قطعاً بر روی افراد چاق موثر نیستند و تنها می‌تواند در چاقی های موضعی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص افرادی که جراحی‌های چاقی انجام داده‌اند، یادآور شد: جراحی‌ چاقی درمانی است، که فرد را در مسیری قرار می‌دهد، که علاوه بر کاهش وزن، فرد را با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز روبرو می‌کند. وی تاکید کرد: مصرف مولتی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین‌ها، در این افراد الزامی است. به همین جهت این افراد را به مراجعات به موقع و انجام آزمایشات منظم ( که توسط تیم جراحی، شامل: متخصص تغذیه، طب ورزش، متخصص غدد و...، می باشد) توصیه کرد.

کرمانی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت وزن بعد از اعمال جراحی امکان‌پذیر است؟، گفت: ۱۰ درصد افراد ممکن است به درجاتی، برگشت وزن داشته باشند، به خصوص افرادی که از نظر ژنتیکی پاسخ اولیه خوبی به درمان نداشته اند. ژنتیک، در کنار تکنیک درست عمل و تغییر سبک زندگی فرد، در این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی تاکید کرد: پیگیریهای بعد از عمل و مراجعات منظم  سال‌های طولانی در این افراد، الزامی است.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف