اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 24 دی 1402

مراقبت‌های بعد ازIVF

در برنامه مادرکودک شبکه سلامت سیما فاطمه داوری تنها، فلوشیپ ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص «مراقبت‌های بعد ازIVF » به بحث و گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه بابیان این مطلب که جنین مورد نظر در اتاق عمل و زیر گاید سونوگرافی (تصویر برداری با سونوگرافی) به رحم مادر منتقل می‌شود، گفت: مادر نیز حدود یک ساعت در حالت درازکش باقی میماند و پس از آن به منزل مراجعه می‌کند. در این زمان، به مادر توصیه می‌شود: از انجام کارهای سنگین در منزل خودداری کند و غذاهای نفاخ مصرف نکند. همچنین در مادر شاغل ترجیح بر این است که دو هفته اول سر کار نرود، البته استراحت مطلق لازم نیست و مهم این است که در طی این دو هفته، مادر استرس نداشته باشد و از فعالیت‌های سنگین مانند: ورزش اجتناب کند. در صورت مثبت شدن بارداری، مادر به انجام کارهای روزمره باز می‌گردد، اما توصیه می‌شود: فعالیت‌ها را کمتر کند و کارهای سنگین انجام ندهد، اما فعالیت‌های معمولی قابل انجام است.
این فلوشیپ ناباروری ادامه داد: برای جلوگیری از مصرف داروهای بیشتر، انجام IVF را در همان سیکل تخمک گذاری فرد انجام می‌دهیم. حمایت پروژسترونی نیز حتما برای مادر انجام میشود، وی به این مادران توصیه کرد: هرگز داروهای تجویز شده را قطع نکنید، زیرا می‌تواند باعث سقط جنین شود.
وی در خصوص داروهایی که پس از انتقال جنین در مادر ادامه میابد، گفت: مادر قرص اسید فولیک را ادامه می‌دهد و در صورت کم کاری تیروئید، داروی لووتیروکسین را نیز ادامه می دهد. داروهای پروژسترونی نیز در طی بارداری حتما توسط فلوشیپ ناباروری، نسخه و تجویز میشود.
وی ادامه داد: هفته اول پس از انتقال جنین، زمان طلایی محسوب می‌شود و مختص لانه گزینی جنین است، بسیار مهم است که مادر این دوره را به آرامی طی کند. ۱۴ روز بعد از جایگزینی جنین، تست بارداری انجام می‌شود که در صورت مثبت بودن جواب، داروها ادامه می‌یابد. البته ۴۸ ساعت پس از انجام اولین آزمایش، آزمایش دوم هورمون بارداری (بتا HCG) انجام میشود که با افزایش مناسب این هورمون، بارداری موفق تایید می‌شود.
وی در خصوص انجام سونوگرافی بعد از انتقال جنین گفت: ۱۴ روز و ۲۸ روز بعد برای مادر سونوگرافی انجام میشود، که در بارداری موفق، در نوبت اول ساک حاملگی و در نوبت دوم ضربان قلب جنین دیده میشود.
میهمان برنامه در پاسخ به این سؤال که درصد موفقیت در بارداری IVF چقدر است؟، گفت: در یک حاملگی طبیعی، احتمال بارداری در هر بار، ۱۰ درصد است اما در یک بارداری IVF، این احتمال ۴۰ درصد است، که ۶۰ درصد بقیه به دوره های بعدی IVF انتقال میابد. وی به این مادران توصیه کرد: در صورت مثبت نشدن جواب بارداری در این انتقال، دچار نگرانی نشوید زیرا امید است که در انتقالهای بعدی با جواب مثبت روبرو شوید. وی احتمال بارداری با انجامIVF را ۹۹ درصد دانست و گفت: ممکن است در بار اول انتقال، بارداری مثبت نشود، اما با انجام چندین بار انتقال، بارداری حتمآ مثبت خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآوری کرد: در انجامIVF، بسته به سن مادر بین ۱ تا ۲ جنین و حتی سه جنین منتقل میشود، از ۴۰ درصد احتمال مثبت شدن بارداری در یک بار انتقال، ۱۰ درصد احتمال دوقلویی، وجود دارد. وی افزود: عوارض بارداری دوقلویی زیاد است و با احتمال بیشتر بروز دیابت در مادر، سقط جنین و...، روبرو خواهد بود.
این استاد دانشگاه به گرانی داروهای IVF اشاره کرد و گفت: گاهی هزینه های دارویی انجام این کار، از هزینه خودIVF بیشتر است. وی از منتخبین مجلس آینده شورای اسلامی درخواست کرد: به مشکلات زوج‌های نابارور بیشتر توجه کنید و این داروها را بطور کامل تحت پوشش بیمه قرار دهید.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف