اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 25 دی 1402

عوارض چشمی در بیماری دیابت

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما مورخ خلیل قاسمی فلاورجانی، فوق تخصص شبکه چشم  و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص «عوارض چشمی در بیماری دیابت» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

وی با بیان این مطلب که دیابت یکی از بیماری‌های سیستمیک با شیوع بالاست که با توجه به سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پیش آماده مانند: فست فودها، رو به افزایش است، افزود: بیماری دیابت همه ارگان‌های بدن از جمله چشم ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیر آن بر تمام اجزای چشم، ازجمله قرنیه ها می‌باشد.( ضعف اعصاب قرنیه) وی افزود: مهمترین اثر دیابت بر روی شبکه است که اصطلاحاً به آن «رتینوپاتی دیابتی» می‌گویند.

فلاورجانی ادامه داد: از مشخص‌ترین آسیب‌های دیابت, آسیب به عروق کوچک کل بدن است، شبکیه چشم نیز یک بافت عصبی عروقی است و دارای عروق خونی فراوانی است، به همین دلیل، به دنبال افزایش طولانی مدت قند خون، آسیب می بیند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که کار شبکه چیست و از چه اهمیتی برخوردار است؟، گفت: برای دیدن اجسام، نور باید وارد چشم و بر روی شبکه متمرکز شود (نور در مسیر  از قرنیه، اتاق قدامی، عدسی و زجاجیه می‌گذرد و سپس به شبکه می‌رسد). شبکیه مسئول تبدیل این نور به سیگنال‌های الکتریکی است که برای مغز قابل تفسیر باشد و تصویر دیده شود.

. این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرنیه چشم، که در مسیر نور است کدر شود، راههای مختلفی برای رفع کدورت آن وجود دارد. اگر فرد دچار کدورت عدسی (آب مروارید)  شود این عدسی نیز قابل تعویض است,، اما اگر شبکیه و عصب چشم دچار آسیب شوند، جایگزین و درمانی برای آن وجود ندارد. به همین جهت، متخصصین حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند که به این بافت که هیچگونه جایگزینی برای آن وجود ندارد آسیبی وارد نشود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: برای فردی که مبتلا به بیماری دیابت است، مهمترین و بهترین کار، کنترل بهینه میزان قند خون است. وی تاکید کرد: فاکتورهای خطر همراه با بیماری قند، مانند: سیگار کشیدن، پیامدهای درمان را سخت تر می‌کند، وی تاکید کرد: فرد باید با داشتن سبک زندگی سالم از جمله تحرک کافی و داشتن تغذیه سالم (وجود آنتی اکسیدان‌ها و مولتی ویتامین‌ها)عارضه‌های عروقی به دنبال افزایش قند خون را، کاهش داد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که معمولاً چه مدت پس از ابتلا به بیماری دیابت، آثار تخریب بر شبکیه هویدا می‌شود؟، گفت: بسته به سن فرد و مدت زمان مواجهه عروق بدن با قند خون بالا، این زمان تغییر خواهد کرد به طوری که کنترل قند خون بهینه، می‌تواند زمان آسیب به عروق، به خصوص عروق شبکه را، تا ۳۰ سال به تعویق بیاندازد.

کارشناس برنامه یادآور شد: شیوع خشکی چشم در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بیشتر از بقیه افراد است، همچنین ممکن است: قرمزی چشم طولانی مدت، در مبتلایان به دیابت بیشتر دیده شود. وی افزود: از بین رفتن بینایی، از غم انگیزترین آثار دیابت بر شبکه چشم است.

این فوق تخصص شبکه چشم تاری دید را مهم‌ترین علامت اثر دیابت بر چشم دانست، که در اینصورت بیمار باید در اسرع وقت توسط چشم پزشک معاینه شود. وی توصیه کرد: غربالگری دیابت پیش از ایجاد علائم آن، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا وقتی علائم دیابت بر چشم‌ها ایجاد شد، کار زیادی نمی‌توان انجام داد.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف