اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 7 بهمن 1402

حوادث چشمی

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما مورخ ناصر کریمی متخصص و جراح چشم، فلوشیپ جراحی های پلاستیک و ترمیمی چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص «حوادث چشمی» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

وی با بیان این مطلب: که هیچ شغلی وجود ندارد، که اصول تدوین شده بهداشت حرفه‌ای نداشته باشد، افزود :رعایت اصول بهداشت حرفه‌ای هر شغل، در حفظ و سلامتی چشم‌ها نقش بسیار مهمی دارد. به طور مثال: افرادی که پشت صفحه نمایشگر کامپیوتر کار می‌کنند، باید هر ۲۰ دقیقه از جای خود بلند شوند و به مدت ۲۰ ثانیه، به فاصله ۲۰ متری خود با دقت نگاه کنند، زیرا چشم‌ها در این حالت از انقباض دائمی خارج می‌شوند و استراحت می‌کنند.


ناصر کریمی ادامه داد: سهم زیادی از وظایف جراحان پلاستیک در بیمارستان‌های دانشگاهی، در جراحی‌های ناشی از حوادث می‌گذرد، که متاسفانه بسیار دلخراش است، که سوختگی‌های حرارتی، شیمیایی، ضربه و....،را شامل میشود.

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که اصول اولیه پیشگیری و نکات ضروری محافظت از چشم ها، کدامند؟، گفت: به طور کلی قانون اول، آموختن شرایط بهداشت حرفه‌ای است، که هر فرد با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، می‌تواند به اصول مراقبت حرفه‌ای در شغل مورد نظر خود آگاهی کامل پیدا کند. وی قدم دوم را اصلاح قوانین دانست، مردم با رعایت مقررات جدید می‌توانند از بروز حوادث به خصوص در محل کار خود پیشگیری کنند.


این استاد دانشگاه، از دغدغه خود در خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال و حوادث تلخ و غیرقابل برگشت در میان جوانان صحبت به میان آورد و افزود: در این گونه حوادث، بحث انتخاب مطرح است وقتی جوان ما به دنبال یک تفریح پرخطر می‌رود، آن را انتخاب کرده‌ است.

کارشناس برنامه ادامه داد: یکی از سوانح مهم چشمی، سوانح شیمیایی چشم در محیط کار است، اگر سوانح شیمیایی برای چشم اتفاق افتاد با آگاهی از چند نکته می‌توان از افزایش صدمات بیشتر به چشم جلوگیری کرد. وی تاکید کرد: فاجعه‌ای نیست، که اگر درست مدیریت نشود بزرگتر نشود.


فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم گفت: در کسی که دچار سوختگی شیمیایی چشم می‌شود، اولین قدم شستشوی فراوان چشم است، فراوان یعنی: ۲۰ دقیقه چشم‌ها شستشو داده شود، با هر آبی که در دسترس است. در این حالت بهتر است فرد مصدوم دراز بکشد و یک نفر کمک کند تا پلک‌ها باز بماند و ماده شستشو دهنده  را داخل چشم‌ها بریزد. (بیش از یک لیتر شستشو با آب) اگر آب در دسترس نبود: انواع نوشیدنی، شیر و حتی سفیده تخم مرغ، می تواند در این حالت مورد استفاده قرار گیرد. وی تاکید کرد :شستشو به حدی مهم است که حتی اگر هیچ گونه مایعی در دسترس نبود، حتی با آب آلوده جوی آب نیز می‌توان این شستشو را انجام داد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بدون تردید آسیب سوختگی های شیمیایی، یک آسیب پیشرونده است و شستشوی چشم باید حداقل ۲۰ دقیقه با اولین آب و یا مایع در دسترس انجام شود. وی به نکته دوم اشاره کرد: فرد مصدوم نباید آب یا خوراکی بخورد زیرا ممکن است، نیاز به جراحی تحت بیهوشی داشته باشد بنابراین معده باید خالی باشد.

کارشناس برنامه ادامه داد: در صدمات ناشی از ضربه، چشم مصدوم نباید مالیده شود، حتی از هیچ گونه قطره‌ای نیز استفاده نشود و همچنین با هیچ پارچه ای تماس داده نشود و هیچگونه لمسی به چشم ها انجام نشود. در این حالت تنها با استفاده از یک محافظ توخالی مانند: قرار دادن یک لیوان یکبار مصرف وبستن آن بر روی چشم، هر چه سریعتر به مراکز دانشگاهی اورژانس چشم مراجعه کنند.


وی در پاسخ به این سوال که در صورت داخل شدن جسم خارجی به چشم، مانند: براده چوب و یا ذرات جامد به چشم، چه باید کرد؟، گفت: هرگز اقدام به خارج کردن جسم خارجی فرو رفته در چشم نکنید، زیرا وارد شدن هرگونه جسم به داخل قرنیه چشم نیاز به وجود دستگاههای خاص با بزرگنمایی و نور زیاد و همچنین افراد دوره دیده دارد، تا بدون هیچ گونه صدمه و یا با کمترین صدمه جسم را از چشم، خارج کنند. استفاده از دستمال و شستشو با چای و....، در بیشتر موارد صدمات را بیشتر می‌کند.

وی به یکی از باورهای اشتباه افراد در خصوص شستشو با چای اشاره کرد و گفت:
در چای ترکیباتی وجود دارد که مویرگ‌های چشم را تنگ می‌کند و باعث کمتر شدن قرمزی چشم می‌شود. اما مشکل این است که خود جوشانده چای  حاوی ذرات بسیار کوچکی است که ممکن است باعث بسته شدن مسیر عبور غدد اشکی شود و دردسر جدیدی ایجاد کند، وی تاکید کرد: شستشو با چای هیچگونه اثر درمانی خاصی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که در روزهای آلودگی هوا، برای حفظ سلامت چشم‌ها چه باید کرد؟، گفت: در شهرهای آلوده به خصوص همراه با خشکی هوا، شستشو با قطره اشک مصنوعی، به افرادی که چشم حساسی دارند، توصیه میشود.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف