اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 7 بهمن 1402

بیماری صدف

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما مورخ سیده طاهره رحیمی متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بیماری صدف ( پسوریازیس) به بحث و گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه با بیان این مطلب، که پسوریازیس یا صدف، نوعی بیماری ایمنی  بدن است که در آن، دستگاه ایمنی با ارسال سیگنال‌های معیوب، موجب تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود، افزود: در واقع در حالت عادی سلول‌های پوست به‌طور دائم از لایه‌های زیرین به طرف سطح حرکت کرده، در آنجا هسته‌های خود را از دست داده و به صورت پوسته‌های مرده از بدن دفع می‌شوند، اما در این بیماری سرعت تکثیر سلولهای پوست، بسیار بیشتر است.


وی ادامه داد: باور بر این است که پسوریازیس  یک بیماری ژنتیکی است و محرک‌های آن شامل : استرس، صدمه به پوست،  مصرف برخی داروها و ابتلا به بعضی از عفونت ها می‌باشد. پسوریازیس اغلب در سنین جوانی شروع می‌شود، اما می‌تواند در هر سنی از دوران نوزادی تا سنین کهولت بروز کند. وی افزود: زنان و مردان تقریباً به یک نسبت به این بیماری مبتلا می‌شوند.


طاهره رحیمی در پاسخ به این سوال که شاخصه اصلی این بیماری چیست؟، گفت:  وجود ضایعاتی با زمینه قرمز رنگ، که بر روی آن پوسته هایی دیده میشود، از تظاهرات اصلی این بیماری است، همچنین افزود: سر زانوها، سر آرنج‌ها و کف سر، بیشترین محل‌های بروز این ضایعات است.

وی یادآور شد: بسیاری از اوقات بین اگزمای دست و ضایعات پسوریازیس بر روی دست،  به سختی افتراق صورت می‌گیرد. اما آنچه مسلم است: اگزما، تنها نوعی خشکی پوست است و از لحاظ بالینی تنها تظاهر غالب در اگزما، خشکی پوست است که با قرمزی و خارش خود را نشان می‌دهد.


این استاد دانشگاه به بیماران مبتلا به اگزما توصیه کرد: در فصل سرما با چرب کردن‌های مکرر سعی کنند، رطوبت سطح پوست خود را حفظ کنند. وی افزود: حمام‌ها باید در زمان کوتاهی انجام شود و هنگام شستشوی بدن نیز، از آب ولرم استفاده کنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا داروهایی که در فضای مجازی برای درمان پسوریازیس تبلیغ می‌شوند، در بهبود علائم تاثیرگذارند؟ گفت از لحاظ علمی داروهای بی‌اثری هستند و جایگاهی ندارند. متاسفانه به دلیل مزمن بودن این بیماری، بستر تبلیغات سودجویانه داروهای این بیماری، مهیاست. وی توصیه کرد: تبلیغات فضای مجازی را جدی نگیرید و حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید.


وی در آخر یادآور شد: در بیماری صدف، با تغییراتی که در بعضی از فاکتورهای التهابی بدن ایجاد می‌شود، احتمال آسیب به عروق بدن و تنگی آنها وجود دارد، به همین جهت به مبتلایان به این بیماری توصیه کرد: با کنترل رژیم غذایی صحیح و تحرک کافی، از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به دنبال پسوریازیس پیشگیری کنید.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف