اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 18 بهمن 1402

«سیروز کبدی»

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما مهران بابایی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در خصوص بیماری «سیروز کبدی» به بحث و گفتگو پرداخت.

2

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که در قسمت بالا و راست تنه قرار دارد، افزود: ساختن صفرا و فاکتورهای انعقادی، تنظیم قند خون، ساختن بعضی ویتامین‌ها و...، بر عهده کبد می‌باشد. وی گفت: متاسفانه این عضو در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های ویروسی فرار دارد.
مهران بابایی گفت:: هر بیماری که بتواند کبد را به طور مستمر تحت تاثیر قرار دهد، باعث واکنش کبد و از بین رفتن بافت طبیعی آن می‌شود، در این صورت می‌گوییم کبد دچار فیبروز شده است، اگر این تغییرات فیبروزی ادامه یابد، فیبروز به مرحله‌ای تغییر پیدا می‌کند که به آن سیروز می‌گوییم. وی هپاتیت C، الکل و کبد چرب را شایع‌ترین علت بروز سبروز کبدی دانست. همچنین ابتلا به انواع هپاتیت‌ها، مصرف بعضی از داروها مانند: متوتروکساید، ابتلا به بیماری‌هایی مانند: سیلیاک و...، را از دیگر دلایل ابتلا به سیروز کبدی نام برد.
این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افراد باید از عوامل متعددی که باعث بروز کبد چرب می‌شود، جلوگیری کنند، زیرا ابتلا به کبد چرب یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سیروز کبدی است، او در راس این عوامل به چاقی و دیابت اشاره کرد.
میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که درجه بندی (گرید بندی) کبد چرب تا چه حد اهمیت دارد؟، گفت: با انجام سونوگرافی و اندازه‌گیری میزان چربی کبد، درجه(گرید) کبد چرب تشخیص داده می‌شود، اما تاکید کرد: اندازه‌گیری گرید یا درجه کبد چرب، اهمیت ویژه‌ای ندارد، بلکه میزان فیبروز کبد است که اهمیت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بین گرید و فیبروز رابطه مستقیمی وجود دارد؟، گفت: خیر رابطه‌ای وجود ندارد، ممکن است فردی کبد چرب درجه سه داشته باشد اما فیبروز نداشته باشد در کبد چرب فیبروز است که اهمیت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که روش‌های اندازه‌گیری فیبروز کبد چیست؟، گفت: امروزه در کل جهان، با روش‌های تخصصی تصویربرداری فیبروز مانند: فیبرو اسکن، الاستوگرافی و....، میزان فیبروز کبد اندازه‌گیری می‌شود.
کارشناس برنامه یادآور شد: کبد چرب درمان دارویی ندارد و تنها درمان‌های غیر دارویی آن، شامل: اصلاح کردن سبک زندگی، کنترل کردن بیماری دیابت و کاهش وزن است. وی تاکید کرد: دیابت و چاقی به شدت بر کبد چرب تاثیرگذار است.
مهران بابایی به مردم توصیه کرد: هرگز فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورید زیرا هیچ دارویی که از بین برنده کبد چرب باشد، وجود ندارد. در این بین ورزش و دریافت درست کالری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی در پاسخ به این سوال که کنترل مصرف داروها در این بیماران، از چه اهمیتی برخوردار است؟، گفت: استامینوفن‌ها، داروهای ضد التهاب (ان سیدها مانند: بروفن)، داروهای آرامبخش مانند: دیازپام، گاواپنتن و...، باید با کنترل و احتیاط کامل، مصرف شوند.
کارشناس برنامه ادامه داد: بیشتر اوقات سیروز کبدی علامتی ندارد، در واقع مهم‌ترین علامت سیروز کبدی، بی‌علامتی آن است. وی سیروز را به دو دسته جبران شده و جبران نشده تقسیم بندی کرد و گفت: در روش جبران شده فرد علامتی ندارد و کبد کار خود را انجام می‌دهد، اما در روش جبران نشده، کبد کار خود را انجام نمی‌دهد و فرد دچار علامت میشود. وی : با توجه به جواب آزمایش، نمیتوان به وجود بیماری سیروز کبدی پی برد.

کارشناس برنامه ادامه داد: در سیروزهای جبران شده ممکن است بیمار با علائمی چون : خستگی، ضعف، بی اشتهایی، کاهش وزن و...، روبرو باشد. در مراحل سیروز جبران نشده، زردی نیز ممکن است از جمله عوامل باشد. در فیبروزهای پیشرونده بیمار ممکن است با بزرگی شکم ( آسیت)، ورم پا، اختلالات خواب و گیجی و منگی مراجعه کند، همچنین در معاینه ممکن است با بزرگی کبد و طحال، بوی بد دهان، قاشقی شدن انگشتان، انقباضات و قرمزی کف دست، به پزشک مراجعه کند.
کارشناس برنامه تاکید کرد: تنها با دیدن یک علامت، بیماری سیروز کبدی تشخیص داده نمیشود و تنها راه قطعی تشخیص، نمونه برداری از کبد است که به دلیل تهاجمی بودن، کمتر استفاده میشود. وی از سه روش تشخیصی این بیماری که شامل: تست‌های خونی ، سونوگرافی و فیبرواسکن (سنجش فیبروز کبدی) است، نام برد.
کارشناس برنامه به افرادی که مبتلا به سیروز کبدی هستند یادآور شد: نباید به هیچ عنوان دچار یبوست شوند و ضروری است که به کارکرد شکم خود توجه کنند.. همچنین تاکید کرد: این افراد در مصرف داروها نیز دقت زیادی داشته باشند.
مهران بابایی ادامه داد: الکل اثر بسیار مخربی بر تشدید این بیماری دارد، همچنین تاکید کرد: مبتلایان به سیروز مواظب ابتلا به انواع عفونت‌ها باشند و واکسیناسیون بیماری‌هایی چون: هپاتیت، آنفولانزا و کووید را جدی بگیرند. همچنین به همه کسانی که سیروز کبدی دارند توصیه کرد: با توجه به اینکه چاقی در بوجود آمدن سیروز کبدی نقش بسیار مؤثری دارد، سبک زندگی سالم همراه با کاهش وزن داشته باشید.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف