اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 24 مهر 1402

مشکلات پوستی

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما امیررضا حنیف‌نیا، متخصص پوست و مو در خصوص جوش‌های صورت به گفتگو پرداخت.

0

حنیف نیا با بیان این مطلب، که ۸۵ درصد جوانان به دلیل تغییرات هورمونی در معرض  جوش صورت هستند، گفت: عوامل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی، مصرف چربی و سرخ کردنی و همچنین مصرف زیاد شیرینی جات در بعضی از جوان‌ها، باعث جوش صورت می‌شود

وی ادامه داد: بروز جوش در سنین ۱۰ الی ۱۲ سالگی امری عادی است، اما در کودکان زیر ۸ سال طبیعی نیست و باید این کودکان از نظر هورمونی چک شوند. او درآوردن جوش‌ها، حتی نوع چرکی آن را، کار اشتباهی دانست، زیرا با فشار دادن جوش و ایجاد ضربه، کیستی ایجاد می‌شود که مکرراً از چربی پر می‌شود.

میهمان برنامه ادامه داد: گاهی افراد به دنبال مصرف بعضی از داروها، مانند: انواع کورتون‌ها، لیتیوم و فنی توئین، مبتلا به جوش صورت و بدن میشوند. دو دسته جوش در کودکان وجود دارد: جوشهایی که تا سه ماهگی در نوزادان دیده می‌شود، که به دنبال التهاب ناشی از قارچ ایجاد میشود. ( قارچ روی پوست کودک وجود دارد و با درمان داروی ضد قارچ مانند: پماد یا لوسیون ضد قارچ کلوتریمازول، درمان میشود) دوم: جوش‌هایی که از یک سالگی کودک آغاز می‌شود و تا ۴ سالگی ادامه دارد، این جوش‌ها زیر پوستی هستند و درمان آنها مانند آکنه بالغین است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چگونه از جوش‌ها مراقبت کنیم؟، گفت: جوش‌ها نیاز به شستشوی روزانه دارند، در شستشوی جوش‌ها، از لیف و کیسه کشیدن استفاده نکنید، همچنین تاکید کرد: کندن جوش‌ها ممنوع است. استفاده از محلول‌های پوست مانند: محلول کلیندامایسین و صابون‌های ضد باکتریTCC، بهبود تغذیه، مصرف مایعات بیشتر و مصرف کمتر قند و چربی، در بهبود هر چه بهتر جوش‌ها، تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سوال که جوش‌ها بر اساس شدت‌های مختلف، چگونه درمان می‌شوند؟، گفت: جوش‌های کم، با درمان‌های موضعی، مانند: ترکیبات لایه بردار اسید میوه، ترتینوئین، محلولهای اریترومایسین یا کلیندامایسین و استفاده از صابون‌های ضد باکتری انجام می‌شود. وی ادامه داد: مصرف کرم‌های آبرسان فاقد چربی در درمان جوش‌ها کمک کننده خواهند بود.

حنیف نیا گفت: در افرادی که تعداد جوش زیادی دارند، بررسی اختلال هورمونی لازم است، پس از آن، درمان دارویی که شامل: مصرف آنتی بیوتیک‌ها (اریترومایسین و آزیترومایسین برای افراد زیر ۱۴ سال و تتراسایکلین برای افراد بالای ۱۴ سال) است، انجام میشود. استفاده از درمان‌های موضعی، ضد آفتاب‌های فاقد چربی و محلول‌های ذکر شده، برای کنترل جوش ضروری است.

این متخصص پوست در پاسخ به این سوال که جوش‌ها تا چه مدت احتیاج به درمان دارند؟، گفت: در صورت بهبودی کامل داروها باید به طور آهسته قطع شوند زیرا جوش‌ها طبیعت عود مجدد دارند.

حنیف‌زاده افزود در افرادی که جوش‌ها برای آنها رد زیادی ایجاد کرده است، مصرف آنتی بیوتیک سیستمی ایزوترتینوئین (راکوتان) تجویز میشود، مصرف این دارو در خانم‌های در سنین باروری، با احتیاط انجام می‌شود، زیرا مصرف آن در دوران بارداری اکیداً غیر مجاز است.( مصرف این دارو، آنزیم‌های کبدی را نیز بالا می‌برد که با قطع مصرف دارو  آنزیم‌ها میزان طبیعی پیدا می‌کنند)

حنیف‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا جای جوش‌ها، با استفاده از لایه بردارها، ترمیم میشود؟، گفت: لایه بردارها ۱۰ الی ۱۵ درصد در بهبود جای جوش موثرند، در این خصوص متخصصین پوست، با روش‌های مختلف مکانیکی و لیزری به ترمیم جای جوش، اقدام میکنند.

این متخصص پوست، در خصوص انواع لیزرهای لایه بردار گفت: دسته اول لیزرهای غیر تخریبی هستند که فرد سریع خوب میشود، اما اشکال این است که درمان، به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارد. دسته دوم لیزرهای لایه بردار، لیزرهای تخریبی هستند: که قسمتی از پوست تخریب می‌شود و پس از آن، پوست را وادار به ترمیم می‌کنند.

حنیف نیا در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً جای جوش بطور کامل از بین می‌رود؟، گفت: خیر، جای جوش هرگز به طور کامل از بین نمیرود، در این خصوص درمان به موقع، همراه با مراقبت‌های درست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برنامه ضربان همه روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان خونریزی‌های مغزی

نظرات

مانده : (1000) حرف